Od dnia 1 stycznia 2021 r. na każdym płatniku ciążył będzie nowy obowiązek polegający na rejestracji zawartych umów o dzieło.

Obowiązek wprowadzony został ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz. U. poz. 1495 z późn. zm.), która dodała art. 36 ust. 17 do obowiązującej ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 266 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią nowych przepisów płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło będzie miała obowiązek poinformowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zawarciu każdej umowy o dzieło. Obowiązek ten nie dotyczy umów zawartych z osobami, które pozostają z płatnikiem w stosunku pracy lub umów, w ramach których praca wykonywana jest przez te osoby na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy. Ustawa przewiduje, że wykonanie ww. obowiązku informacyjnego powinno nastąpić w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło.

Szczegóły dotyczące sposobu dokonania ww. zgłoszenia nie są na razie znane.

Napisz komentarz

Wróć do góry