Zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz. U. poz. 1495 z późn. zm.) rozszerzono ochronę konsumencką w niektórych czynnościach prawnych z udziałem przedsiębiorców. Zmiany miały zacząć obowiązywać od 1 czerwca 2020 r., ale ostatecznie ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568 z późn. zm.) przesunięto termin wejścia w życie nowych przepisów na dzień 1 stycznia 2021 r.
Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy celem wprowadzonych zmian było zniesienie dysproporcji w zakresie praw i obowiązków konsumenta oraz przedsiębiorcy, który
dokonując czynności prawnej z innym przedsiębiorcą, nie dysponuje odpowiednią wiedzą i doświadczeniem koniecznym do oceny przedmiotu tej czynności.
Oznacza to, że od dnia 1 stycznia 2021 r. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą będą mogły powoływać się na przewidziane dla konsumentów regulacje dotyczące stosowania niedozwolonych postanowień umownych, a więc takich, które nie zostały uzgodnione indywidualnie i które kształtują ich prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Przedsiębiorcy będą również mogli korzystać z przepisów dotyczących rękojmii za wady, które do tej pory miały zastosowanie wyłącznie do konsumentów. Jednoosobowi przedsiębiorcy zyskają także uprawnienie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.
Nowe przepisy obejmują przedsiębiorców, którzy zawierają z innymi przedsiębiorcami umowy, które – choć są związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą – nie posiadają dla nich charakteru zawodowego. Charakteru takiego nie będą miały umowy, których przedsiębiorca nie zawiera w ramach czynności wynikających z przedmiotu działalności ujawnionego w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Co istotne, przedsiębiorcy, którzy będą korzystać z opisanej wyżej ochrony nie będą jednak objęci ochroną instytucjonalną konsumentów, sprawowaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzeczników powiatowych.